Plitwickie jeziora – dlaczego warto je zwiedzić

by Rafał Baran

IMG_7342Okazuje się, że nie tylko z wybrzeża słynie Chorwacja, jednym z nieodłącznych elementów jej krajobrazu, który jest na liście obowiązkowego zwiedzania, są Jeziora Plitwickie. Jest to kompleks 16 jezior, które są ze sobą połączone na różnych wysokościach oraz otoczone skałami, przez co spacerując pomiędzy nimi mamy okazję zobaczyć niezliczoną liczbę wodospadów i błękitnej wody – efekt zapiera dech w piersiach! Jeziora należą do Parku Narodowego i są w ścisłym rezerwacie.
LokalizacjaIMG_7235
Jeziora Plitwickie znajdują się ok 140 km od Zagrzebia jadąc główną drogą, niedaleko granicy z Bośnią i Hercegowiną. Do Parku prowadzą 3 różne wejścia, które można znaleźć przy drodze głównej, nie sposób je pominąć, bo są bardzo dobrze oznakowane. Parking kosztuje ok 7 kun za godzinę postoju, trzeba się liczyć jednak z tym, że jeżeli chcemy zwiedzić całość to potrzebujemy minimum 3-4 godzin. Kupując bilety dostajemy również mapkę, która jest na nich wydrukowana, dzięki temu naprawdę trudno się zgubić. Wszystkie alejki są również doskonale oznakowane. Pomimo że wchodzimy na ogromny teren, cały czas wiemy gdzie jesteśmy i w którym kierunku powinniśmy się udać.

Koszty zwiedzaniaDCIM108GOPRO
Jeziora Plitwickie nie należą niestety do taniej atrakcji, za dwie osoby (z czego jeden bilet ulgowy) zapłaciliśmy ok 160 zł (płaciłem kartą). Bilet upoważnia do całodniowego wejścia na teren parku, przeprawy statkiem i dojazdów elektrycznymi autobusami. Co ciekawe ceny różnią się bardzo w zależności od okresu, w jakim zwiedzamy park. Najlepiej sprawdzić na oficjalnej stronie – podanej na dole artykułu. Po przekroczeniu wejścia nie musimy się już martwić o inne koszty, chyba że chcemy coś zjeść. Ceny jedzenia w parku są dosyć wysokie, dlatego radzę wziąć zapas wody i jedzenia ze sobą. W samym parku znajdziemy miejsca gdzie można spokojnie usiąść i zjeść posiłek.

DCIM108GOPROJak zwiedzać Jeziora Plitwickie
Jeziora Plitwickie zostawiliśmy sobie na deser zwiedzając Chorwacje, miała to być wisienka na torcie po prawie tygodniowym zwiedzaniu wybrzeża. Dobrze, że tak się stało, bo pogoda podczas naszego pobytu uległa zmianie i ostatni dzień już spędziliśmy ok 5 km od parkingu parku narodowego, gdzie znaleźliśmy kwaterę (380 kun za jedną noc / pokój 2 osobowy – standard naprawdę bardzo dobry). Przeczekaliśmy ten dzień i następnego dnia rano, mimo że pogoda nadal była pod chmurką i delikatnie padało, postanowiliśmy pojechać. Dobra decyzja, pogoda się poprawiła, ale turystów nie było zbyt wielu. Weszliśmy wejściem numer 2 i skierowaliśmy się w stronę promu, który przewoził nas na drugą stronę jeziora i otwierał szlak na zwiedzanie górnych zbiorników wodnych. Tam spędziliśmy ok 2 godzin chodząc po alejkach i delektując się wspaniałymi widokami wodospadów. Po zwiedzeniu tego obszaru udaliśmy się na tę samą przystań, tylko że teraz płynęliśmy przez największe jezioro ok 15 min, żeby udać się na dolne zbiorniki wodne. Tam kolejne 2 godziny spacerowania i niestety napotkaliśmy już większe kolejki na wąskich drewnianych alejkach. Po tej stronie również można było zobaczyć największy wodospad, który ma ok 60 metrów, moim zdaniem albo trochę przereklamowany albo trafiliśmy na taki okres, kiedy jego dyspozycja jest mniej ciekawa 😉 Alejki prowadziły nas pomiędzy kolejnymi zbiornikami aż na sam koniec, gdzie była możliwość pójścia na parking numer 1 albo na przystanek, z którego nas odbiera (w cenie biletu) autobus i zawozi do wejścia numer 2 oraz parkingu gdzie mieliśmy zostawiony samochód (autobusy kursują, co 30 min). Tak czy inaczej, jest bez znaczenia które miejsce parkingowe wybierzesz, zawsze masz możliwość zwiedzenia całości i skorzystania z darmowych transportów.

Czy warto zwiedzać Jeziora Plitwickie?
Moim zdaniem, pomimo dosyć wysokiej ceny w okresie wakacyjnym, jest to naprawdę jeden z cudów naszego świata, który zresztą został uznany przez UNESCO. Miejsce to jest magiczne i warte wydania takich pieniędzy. Każdy, kto kocha przyrodę i lubi zwiedzać będzie oczarowany . Tak jak pisałem wcześniej, to nie jest zwiedzanie na chwilę, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zaplanowanie sobie jednego całego dnia na te zbiorniki wodne i spokojne delektowanie się otaczającą nas przyrodą.

Oficjalna strona parku w języku angielskim : http://www.np-plitvicka-jezera.hr/en/

Poniżej spora ilość fotek z tego wspaniałego miejsca.

IMG_7342IMG_7334IMG_7329IMG_7326IMG_7318IMG_7298IMG_7292IMG_7278IMG_7274IMG_7249IMG_7240IMG_7235IMG_7233IMG_7228IMG_7226IMG_7223DCIM108GOPRODCIM108GOPRO

Może ci się spodobać również :